door: sportingact
Nieuwe onderwijsminister Moes over bericht regenboogzebrapad
Minister Gouke Moes (Onderwijs, BBB) neemt een jaar na zijn omstreden tweet over een regenboogzebrapad afstand van ‘de bewoording’ ervan. „Ik snap dat het mensen pijn heeft gedaan. Het is netjes als je dan sorry zegt. Bij deze doe ik dat ook.”
Als Statenlid in die provincie stuurde Moes in september 2024 een bericht op X over de bekladding met een hakenkruis van een regenboogzebrapad in Appingedam. ‘Zo werkt polarisatie’, schreef Moes. Hij vond dat ‘van beide kanten jammer’.
„Ik neem afstand van die bewoording”, zei Moes (34) vrijdagochtend voorafgaand aan de ministerraad. De BBB’er is vrijdagochtend beëdigd als nieuwe minister van Onderwijs. Het was ‘absoluut niet de bedoeling’ om te suggereren dat een regenboogzebrapad polarisatie in de hand werkt. „Ik zie dat het een onderwerp is dat gepolariseerd is.”
Moes zegt dat hij op de school bij het zebrapad heeft gewerkt. „Ik vond het heel zorgelijk dat ik bij leerlingen homohaat kon merken. Dat heb ik bedoeld aan te kaarten. Ik vond dat je in gesprek moet gaan, juist met de groep die de regenboogsymboliek aanstootgevend vindt.”
Direct nadat zijn naam bekend werd als nieuwe minister van Onderwijs, kwam Moes vanwege dat X-bericht onder vuur te liggen van linkse partijen in de Tweede Kamer. Als minister van Onderwijs is hij namelijk eindverantwoordelijk voor de portefeuille emancipatie en de aanpak van lhbti-discriminatie die zijn staatssecretaris beheert.
Moes zei vrijdagochtend te staan voor een ‘vrije, gelijke en inclusieve samenleving’. „Iedereen moet kunnen zijn wie hij is en kunnen houden van wie hij wil.” Over zijn bericht zegt hij: „Ik snap dat het mensen pijn heeft gedaan. Het is netjes als je dan sorry zegt, bij deze doe ik dat ook.”
Volgens premier Dick Schoof is ‘de zaak hiermee afgedaan’, zei hij bij zijn wekelijkse perconferentie. „Voor mij is het belangrijk dat hij als minister onderschrijft dat iedereen vrij kan zijn om te zijn wie hij wil zijn.”
Eerder deze week liet Moes aan NRC weten dat hij de kwestie ‘achter zich gelaten’ heeft. Op X stelde hij dat hij zijn omstreden bericht ‘anders had moeten formuleren’. Ook die formulering riep vragen op: hoe dan wel? Ook haalde Moes zijn oorspronkelijke bericht niet weg. Toen hij vorig jaar kritische vragen kreeg over zijn bericht, zei hij dat hij zich ‘gewoon’ afvroeg of ‘dit de beste manier was om polarisatie tegen te gaan’.
Maar linkse partijen in de Tweede Kamer willen het er niet bij laten zitten. De Partij voor de Dieren heeft al aangekondigd bij het eerste Kamerdebat van de minister een motie van wantrouwen tegen Moes in te dienen.
Moes had eerder ‘door het stof moeten gaan’, vindt de partij. Volt zal die motie steunen, schreef de Volkskrant. „Een minister onwaardig”, vindt leider Laurens Dassen.
GroenLinks-PvdA stelde Kamervragen aan Schoof. Stelde de nieuwe minister een nazisymbool gelijk aan de lhbti-emancipatiebeweging?, wilde de partij weten. De premier reageerde eerder deze week per ommegaande: omdat Moes formeel nog geen minister is, kon hij er niks over zeggen.
Hij verwees de partij naar BBB-leider Caroline van der Plas. Voor het aandragen van kandidaat-bewindspersonen, schreef Schoof, ‘ligt de verantwoordelijkheid bij de fractievoorzitter’. Van der Plas vond het ‘een oude tweet’ waar Moes ‘verantwoording over heeft afgelegd’. „Daarmee is het klaar. Je moet niet iedereen cancelen.”
Moes is een relatief onervaren politicus. De BBB’er was Statenlid in de provincie Groningen en was voor zijn benoeming net een half jaar gedeputeerde in Groningen.
Ook is hij een atypische minister van Onderwijs. Zelf studeerde hij nooit aan de universiteit. De BBB’er is opgeleid als vakman, werkte als smid en machinebankwerker. Daarna heeft hij jarenlang zelf voor de klas gestaan, als leraar Engels en leraar techniek op het vmbo in Groningen en Appingedam. Moes zei vrijdagochtend dat de waardering voor mensen die praktisch zijn opgeleid ‘wel eens wat hoger mag’.
[Bron: ad.nl]