door: sportingact
Maar liefst drie parades waren er in Amsterdam voor nodig om te laten zien hoe verdeeld we zijn, compleet met verschillende soorten regenboogvlaggen, om maar te laten zien dat we er allemaal bij horen.
In 2022 vond nog zo'n zestig procent van de mensen dat het 'goed ging' met de acceptatie van de mensen die lesbisch, homo, bi, trans of queer zijn. Dit jaar is dat gedaald naar slechts drieënveertig procent. Zo rond de Canal Pride een groot thema in de reguliere pers, maar er was bijzonder weinig van dat onderzoek te merken in de drie demonstraties.
Nu begrijp ik ook wel dat je met het optuigen van een boot lang bezig bent, maar ik zag ook boten waar mensen alleen maar stonden te dansen en te springen, die hadden het thema wel kunnen op pakken. Ik ben bang dat we volgend jaar weer met zijn allen staan te huilen dat de acceptatie verder achteruit is gegaan, om vervolgens weer over gaan tot de orde van de dag.
Het voelt een beetje als het orkest dat zinloos door bleef spelen tijdens het zinken van de Titanic. Begrijp me goed, de Canal Pride is van oorsprong nooit een demonstratie-middel geweest. De Canal Pride was bedoelt Amsterdam te promoten en feest te vieren. Maar bijna ongemerkt ging men in het spraakgebruik de Canal Pride de Gay Pride noemen.
Voor het demonstreren hebben we de demo die door de straten trekt, en daardoor veel meer en makkelijker contact heeft met het publiek; maar waarom er nu weer twee demo's gehouden moeten worden is mij een raadsel, het laat veeleer naar buiten toe zien dat we zelf ook niet weten hoe we acceptatie gestalte moeten geven, en de dalende trend in acceptatie terug zouden kunnen draaien.
Bedenk wel dat wat we nu hebben aan verworven rechten, verworvenheden zijn die allemaal terug te voeren zijn op het activisme van de homo's en potten in de jaren ‘60 en ‘70.
Hedentendage zijn we niet eens in staat om een misdadig iets als, ik noem het maar even 'homogenezing', te verbieden.
Kregen net door dat op 20 september a.s. de laatste pridewalk en pride van dit jaar is in Gorinchem maar helaas is daar ook niets van te verwachten behalve mogelijke irritante Marokaantjes die menen een ieder vervelend te moeten bejegenen.
[Bron: gaynews.nl]