door: sportingact
Vier jonge Venlonaren staan woensdag terecht omdat ze homo's na een grindr-date zouden hebben mishandeld en afgeperst. Hun slachtoffers werden daarbij ook met pepperspray bewerkt.
Ze zijn tussen de 22 en 24 jaar. Het viertal maakte vier slachtoffers, al gingen ze in verschillende samenstellingen te werk.
De afspraken werd telkens gemaakt via de dating app Grindr. Daar spreken homo's vaak met elkaar af. De slachtoffers dachten dat ze te maken hadden met een leuke date, maar werden in werkelijkheid mishandeld en afgeperst. Drie slachtoffers komen uit Noord-Limburg, het vierde uit Uden in Noord-Brabant. Hij werd door twee Venlonaren in de val gelokt, en deed zijn verhaal bij Omroep Brabant.
"Ik werd aangesproken op Grindr door iemand die me wel leuk leek. We hebben anderhalf uur gepraat en toen wilde hij afspreken. Maar omdat ik niet zomaar mijn adres wilde geven heb ik eerst de straatnaam gegeven. Toen hij daadwerkelijk in de straat was en een foto op de rotonde stuurde, gaf ik ook mijn nummer", vertelt John Luijten.
Nadat de jongeman bij hem aanbelde werd hij vrijwel direct geslagen en met pepperspray bewerkt. Vervolgens kwam er nog een tweede jongeman bij en werd hij in elkaar geslagen. "Waarschijnlijk door de adrenaline heb ik heel hard gegild en heb ik ze uiteindelijk uit mijn woning kunnen duwen. Maar door de pepperspray was ik nauwelijks in staat 112 te bellen. Toen het wel lukte, waren de daders helaas al uit beeld."
Later kon de politie alsnog de vier verdachten aanhouden die zich nu voor de rechtbank in Roermond moeten verantwoorden. Ze worden verdacht van mishandeling, afpersing en vrijheidsberoving. De jongemannen hebben een tijdje vastgezeten, maar mochten hun strafproces in vrijheid afwachten. Enkele slachtoffers zullen tijdens de rechtszaak ook het woord voeren. De verdachten hebben inmiddels bekend en hun excuses aangeboden.
[Bron: omroepbrabant.nl]