29-7-2025 - ALGEMEEN
Huis met regenboogvlag beschoten met luchtbuks: "Ik slaap slecht, gaat dit door?"
door: sportingact
Theatermaker Lars Brinkman is deze week volop bezig met voorbereidingen voor zijn driedaagse Pride-show in theater De Richel. De voorpret kreeg een week geleden een knauw, toen hij bij thuiskomst bij zijn woning in de Staatsliedenbuurt twee gaten ontdekte in het raam van zijn woning.
Brinkman had vorig weekend een show als zijn drag alter ego, Lola Tuthola Lollipop. Na een lange avond komen hij en zijn vriend thuis in de Staatsliedenbuurt in West. "Toen zagen we in ons raam twee gaten", vertelt Brinkman.
In eerste instantie dacht hij dat iemand steentjes had gegooid, maar dan ziet hij de perfect ronde gaatjes. Hij schakelt de politie in. Bij nader onderzoek stelden agenten vast dat er met een luchtdrukwapen op het raam is geschoten.
Dat is de ruit waarachter Brinkman pontificaal een grote regenboogvlag had opgehangen. “Ik vind het te absurd voor woorden”, zegt hij aangeslagen. “Eerst wilde ik het wegstoppen, maar toen ik het liet binnenkomen, werd ik heel bang. Ik heb die nacht slecht geslapen. Gaat dit door? Gaat dit verder?”
De politie bevestigt de aangifte en is bezig met het onderzoek. Mensen die iets hebben gezien of gehoord, worden gevraagd zich te melden.
De intimidatie komt op een gevoelig moment. Komende week speelt Brinkman een eigen theatershow, Lola's Huis. Naast drag en theater is er in de show ook ruimte voor dialoog. In een panelgesprek gaat hij met publiek in gesprek over onder meer veiligheid voor de regenbooggemeenschap.
Want Brinkman weet dat hij niet de enige is die iets naars heeft meegemaakt. Onder veel Amsterdamse queers is er een groeiend gevoel van onveiligheid op straat, zeker 's nachts. “Intimidatie op straat is een structureel probleem. Ik miste een plek om daarover te praten,” zegt hij. “Van: hoe doe jij dat? Hoe ga je daarmee om?” Hij hoopt met Lola's Huis een plek te bieden waar iedereen verhalen durft te delen en zonder schroom kwetsbaar kan zijn.
Brinkman is vastbesloten zich niet klein te laten krijgen: hij is niet van plan de regenboogvlag weg te halen. "Dan geef je het signaal dat dit werkt."
Op het podium is Brinkman al net zo strijdbaar. In zijn felroze outfits – waar mogelijk gecombineerd met luipaardprint – verandert hij op het podium in Lola: zelfverzekerd, schaamteloos, uitgesproken. “Dan komt er een soort kracht in me naar boven. Ik durf dan alles te zeggen wat ik wil.”
Ook theater De Richel ondergaat deze week een metamorfose. “Alle lichten krijgen roze filters, het hele huis wordt roze, schat!”, vertelt hij stralend. “De vormgever appte net dat hij honderd meter aan roze tule heeft gekocht. Ik ben er helemaal klaar voor!”
Brinkman staat aanstaande woensdag tot en met vrijdag op de planken van Theater De Richel in zijn show Lola's Huis.
Geef met de duimen aan of je meer of minder vaak (niet meer) een dergelijk artikel wilt zien