12-8-2025 - ALGEMEEN
Grootste Antwerp Pride Parade ooit klokt af op 160.000 aanwezigen
door: sportingact
Het officiële startschot van Antwerp Pride 2025 was woensdag al gegeven, maar het hoogtepunt vond deze namiddag plaats. Dan trok de Parade door de stad met onder andere Eurosongtrots Red Sebastian op de wagens. De Antwerp Pride Parade mocht dit jaar zo’n 160.000 bezoekers ontvangen aan de Scheldekaaien. Op enkele bestuurlijke arrestaties tijdens een tegenmanifestatie tegen Voorpost na, verliep de Pride vreedzaam. De parade is ondertussen op zijn einde gekomen, maar het feestje gaat nog door met het ‘Love United Festival’ op de Cockerillkaai.
Klokslag 17 uur, dat wilt zeggen dat de Antwerp Pride Parade 2025 op zijn einde komt. Ondertussen zijn alle wagens aangekomen op het Zuid, waar het United Love Festival nu echt kan beginnen. Het is gezellig druk en alle festivalgangers stromen het terrein op de Cockerillkaai binnen. De Pride klokt af op 160.000 aanwezigen volgens de organisatie.
Vooruit heeft kopstukken mee als Conner Rousseau, Kathleen Van Brempt en Lien Van de Kelder. Bij PVDA zien we Ben Van Duppen, bij Groen loopt Bogdan Vanden Berghe voorop.
“Ik ben hier nooit puur voor mijn plezier”, zegt Tieke Scheerlinck (35), mama van Inti (2) en Moira (8), die met een bordje ‘Free Hugs Free Palestine’ naast het parcours staat. “Het is belangrijk dat er hiervoor nog altijd zoveel mensen op straat komen, en ik wil aan mijn kindjes een andere wereld laten zien. Mensenrechten zijn op veel verschillende plekken nog niet vanzelfsprekend. Wij hebben geluk dat we geboren zijn in België en dat hier wel LGBTQIA+ rechten zijn, en ook dat er geen bom op ons hoofd valt.”
Ondertussen is de parade aangekomen op het Zuid. Daar is enorm veel volk, het is zo te zien drukker dan vorig jaar. Sally Monella van Toitoitoi Coffee geeft in de Kloosterstraat het beste van zichzelf, waarop de menigte in juichen uitbarst.
Hoewel de Pride Parade tot nu toe vreedzaam verloopt, is er sprake van enkele bestuurlijke arrestaties, meldt Sven Lommaert, woordvoerder van politie Antwerpen. "Er was een vooraf aangevraagde manifestatie van Voorpost aan de Scheldekaaien. Daar verzamelde een niet-aangevraagde tegenmanifestatie zich. Dat werd een tijdje gedoogd, tot ze de doorgang van de Pride blokkeerden. Toen ze niet naar de orde van de politie luisterden, zijn ze uiteindelijk bestuurlijk opgepakt."
“Wij zijn hier vandaag om alle personen te representeren die sekswerk doen”, zegt Timo Van de Putte (30), maatschappelijk werker bij Boysproject, een organisatie die sekswerkers ondersteunt. Die naam verandert binnenkort, want hoewel de organisatie ooit begon om jongens te ondersteunen in sekswerk, representeren ze nu alle genders. “Het is belangrijk om mensen in hun positie te versterken, er is nog veel werk aan de winkel. Discriminatie, stigma en zinloos geweld zijn nog steeds een dagelijkse realiteit voor sekswerkers. Daarom lopen we al jaren mee met de Pride, om verenigd samen te komen. Helaas zijn er steeds minder middelen vanuit de stad, terwijl we daar nood aan hebben.”
[Bron: hln.be]
Geef met de duimen aan of je meer of minder vaak (niet meer) een dergelijk artikel wilt zien